Pages

Tuesday, May 18, 2010

tahukah anda?

Semut boleh mengangkat 50 kali ganda dan menarik 30 kali ganda dari berat badannya. 


Kelawar selalunya membeluk ke kiri apabila keluar dari gua. 
aku rase kelawar kat atas atap umah aku die belok ke kanan

Hanya .016 mg toksin yang dikeluarkan oleh "Poison Frog" (katak beracun) boleh membunuh 180-paun manusia

kalau cium katak.. katak boley jadi putera hensem

Seekor lebah perlu menghisap 4,000 kuntum bunga untuk mendapatkan satu sudu besar madu. 
kesian kao lebah,aku kene amik sudu kat dapur je utk makan madu lebah..lepas ni sy akan lebih menghargai anda

Kambing mempunyai anak mata yang berbentuk segi empat tepat. 

oooo

Burung unta mempunyai kaki yang terpanjang. Kakinya boleh mencapai sepanjang 1.3m. 

telurnye juge besar dn keras boley pijak2 x pecah kannn
Lebih 10,000 ekor burung mati setahun kerana merempuh tingkap. 
kesian burung ni termasuk rempuh kereta ke ek

Ayam jantan tidak boleh berkokok jika ia tidak memanjangkan tengkuk sepenuhnya.

kene sedut oksigen sebanyak mungkin 


Semua gajah berjalan berjengkit-jengkit kerana bahagian belakang kakinya dibuat daripada lemak dan tidak bertulang. 
patotla gemuk semcm.. byk lemak



Anjing mempunyai 100 ekspresi muka yang berbeza, kebanyakannya dibuat 
dengan menggunakan telinga. Malangnya baka 'bulldog' dan 'pit bulls' 
cuma ada 10. Oleh itu, mereka mudah disalah interpretasi oleh 
anjing-anjing lain menyebabkan. 

Seekor lembu betina boleh mengeluarkan lebih kurang 200,000 gelas susu semasa hayatnya 

Seekor kucing boleh berlari kira-kira 20 kilometer sejam (12 batu 
sejam) apabila ia matang. Tetapi yang ini tidak akan ke mana hari ini - 
terlalu malas ! 

Diet Panda ialah 99% buluh. 

Deria rasa rama-rama di kaki belakangnya. 

Sekiranya ekor kangaroo diangkat, ia tidak boleh melompat sebab ekornya berfungsi untuk mengimbangkannya. 

Haiwan darat yang paling pantas di dunia ialah cheetah. Kelajuan yang boleh dicapainya ialah 60-70 batu per jam (110 km/jam. 

Hanya nyamuk betina yang akan gigit kerana protin dari darah diperlukan untuk pengeluaran telur. 

Gigi tupai akan tumbuh berterusan. Gigi kacipnya boleh tumbuh sepanjang 
enam inci setahun, tapi masih pendik kerana penggunaan yang kerap. 

Kelenjar di kaki rusa akan meninggalkan bau di jejak yang dilaluinya 
dan akan membantu mereka berkomunikasi diantara satu sama lain. 

Tidak ada 2 ekor zebra yang mempunyai tanda yang sama. 

Ada tapak sulaiman yang tidak perlu pasangan untuk membiak malah mereka 
boleh pecah kepada dua dan "tangan" yang baru akan tumbuh. 

Terdapat beberapa ekor singa yang boleh mengawan lebih dari 50 kali sehari. 

Tanduk badak sumbu dibuat dari bulu yang dipadatkan. 

Gigi tikus adalah seperti mata pisau kerana ia boleh mengunyah semua benda malah konkrit dan juga besi. 

Lipas boleh hidup selama sembilan hari tanpa kepala sebelum ia mati kelaparan. 




mengagumkan...


kredit to :tq puteri abie

13 comments:

Aidi-Safuan said...

semut bole angkat bende 30kali ganda berat dier? owh! patot la arituh rasa cam bergerak2 jer time baring arituh. semut ramai2 angkat rupanya.

tOm said...

wahhh.. info menarik... tahukah anda cipan dan tenuk adalah adik bradik?? wakakakak.. =P

TUKANG KATA said...

subhanallah..

:)

tq info!

Cheqna said...

Interesting info..tq.

hahaa..on d kelawar at ur house.. :-)

...saya terbayang budak comel dlm iklan astro pasal rancangan di station tu..hehe..

Nuraisyyah said...

waaaaa..byak btol ilmu arini..hihi..:)

nice sharing..salam kenal raudah :)

iqbalsyarie said...

singa mengawan 50 kali sehari?nampaknya aada juga manusia bernafsu singa kan..hahahaha..

nice post!brilliant!enjoy read this~jemput2 la ke blog sy nanti yaaa

helena's said...

tak tak yang burung tu.hahahaha

tak de ke cara menangani masalah excident tu?kahkahkah

akiN aMar said...

wah.dah mcm astro dh..mcm2 ada..hee
info yg menarik..teruskan ya..:)

Nur Hawa Mohd Zin said...

info menarik..baru tau ni..heheh..nice n3..i like

ain fathihah said...

subhanallah..maha suci allah yg menjadikan sekalian alam..

kagum dengan semut..walaupun selalu penyek2kan mereka..

arezura said...

otak burung unta lbh kecik dr mata nya..hehehehe

hafiz said...

wahh!!singa boleh mengawan 50 kali sehari??mesti pasni singa jadi duta tongkat ali power root..hehehehe

ALLIFF26@ eLLe_G'o'wJezz said...

patut larr kalau bunuh boleh menari2 lagi lipas 2!!! btw elle nak tau pasal anjing 2... tergantung!!! menyebabkan... then habis...