Pages

Thursday, May 27, 2010

fakta tentang binatang di dunia



            perkenalkan anak sedara sayer: Lala Lolo Lulu.

Harimau bukan hanya mempunyai bulu yang berbelang malahan kulit nya juga berbelang 

Burung penguin jantan akan mengeram sebiji telur yang ditelurkan oleh 
pasangannya, Semasa tempoh dua bulan ia tidak makan dan akan hilang 40% 
dari berat badannya 

Manusia mempunyai lebih kurang 600 otot; tapi ulat bulu ada lebih 4,000!! Hairan tak? 

Ikan lumba-lumba perlu sedar semasa bernafas oleh itu mereka tidak 
boleh tidur nyenyak kerana ini boleh menyebabkan mati lemas. Mereka 
telah "menyelesaikan" masalah ini dengan hanya sebahagian dari otaknya 
yang tidur.
 


Landak diahirkan bogel dan "duri" di badannya terdapat dibawah kulit dan akan bertunas dalam masa 36 jam. 

Ekor monyet membantunya untuk imbangan. 

"Skunk" boleh mengeluarkan bau yang busuknya itu sejauh 10 kaki. 

Ikan emas akan akhirnya bertukar warna putih jika diletakkan di dalam bilik yang gelap. 
Sotong mempunyai tiga jantung. 

Bau merupakan cara komunikasi yang utama untuk musang. Ekor yang 
berbulu lebat dan besar (berus) membantu untuk menyebarkan bau di 
kawasan sekeliling! Apabila musang keletihan baunya akan kurang.Bila 
tidur tiada bau yang keluar. 

Bau merupakan cara komunikasi yang utama untuk musang. Ekor yang 
berbulu lebat dan besar (berus) membantu untuk menyebarkan bau di 
kawasan sekeliling! Apabila musang keletihan baunya akan kurang.Bila 
tidur tiada bau yang keluar. 

Burung bangau bukan dilahirkan warna merah muda. Warna diperolehi dari 
makanan yang mengandungi pewarna "carotenoids". Boleh mengambil masa 
sehingga 3 tahun untuk anak bangau bertukar dari kelabu ke warna merah 
muda. 

Burung bangau bukan dilahirkan warna merah muda. Warna diperolehi dari 
makanan yang mengandungi pewarna "carotenoids". Boleh mengambil masa 
sehingga 3 tahun untuk anak bangau bertukar dari kelabu ke warna merah 
muda. 

Ketam terkenal berjalan dari sisi! 

Kuda tidak boleh bernafas melalui mulut mereka. 

Hanya unta simpan kebanyakan lemaknya di dalam bonggol. Jika makanan , 
sukar dicari lemak ini akan memberi tenaga. Apabila lapar bonggol akan 
mengecut, kadang-kadang jatuh dan mengendur ke tepi. Selepas beberapa 
minggu rehat dan makan, ia akan menjadi kental dan berisi semula. Ianya 
bukan tempat menyimpan air seperti anggapan orangramai
 

Tiram boleh bertukar dari satu jantina ke jantina yang lain dan 
bertukar balik bergantung kepada jantina yang paling baik untuk 
mengawan. 

Penglihatan "moose" (rusa besar) tidak baik dan mereka bergantung kepada deria bau yang tajam 

Cahaya kunang-kunang adalah cahaya yang sejuk dan tidak mengeluarkan 
haba . Untuk perbandingan, mentol elektrik yang biasa mengeluarkan 10% 
tenaga untuk cahaya manakala 90% pembaziran haba 

Kebanyakan hamster kerdip hanya satu mata pada satu masa. 


Beruang kutub tidak boleh di kesan oleh camera inframerah kerana bulunya lut sinar. 

Kala jengking pendarfluor di bawah cahaya ultraungu dan ini memudahkan 
para saintis mencari nya di lapangan. Pendarfluor ini dianggap menjadi 
sebagai mekanisma yang sensitif ultraungu dan ini menghindarkan 
kalajengking dari merosakkan paras cahaya. 

Koala bukan beruang. Ianya tidak ada kaitan langsung dengan beruang 
tetapi berkaitan dengan kanggaru dan wombat. Alasan mereka dipanggil 
beruang kaola kerana rupanya seperti beruang teddy. 

Jika anda memberi gula kiub kepada rakun , ia akan cuba membersihnya 
(kerana rakun membersih semua makanannya sebelum makan). Ia akan 
membersihnya berkali-kali sehingga akhirnya gula kiub tersebut larut. 

Mamalia yang terbesar di dunia ialah ikan paus biru Beratnya 50 tan 
semasa dilahirkan, mempunyai jantung saiz sebuah kereta kecil dan lidah 
sepanjang seekor gajah. Bila dah dewasa, berat badan nya sebanyak 150 
tan (sama berat dengan 30 ekor gajah!!) 

Ayam Belanda menghidap penyakit jantung. Tentera Udara Amerika sedang 
menjalankan ujian batasan bunyi dan ayam belanda yang berdekatan mati 
disebabkan serangan penyakit ini

25 comments:

iqbalsyarie said...

menarik!!!banyak yg sy taktaw!

Gamba tu cumel sgt~!

sobrimerais said...

nice...

gades ain said...

seronok bace! info baru~ bace landak, ingat my along, die takot landak. hak3!~

iddinm said...

Begitu pula ya ;-)

Aidi-Safuan said...

ulat ada 4000 otot? maksudnya kalau ulat pergi gym, diorang boleh jadik bouncer la erk? :P

Abdul Mupit Regalia said...

iiiihhhh kucingnya lucu banget

nuriz said...

semua makhluk ada hikmah si sebalik kejadiannya kan indahnya ciptaan Allah

Bert said...

wow...sungguh infomatif

hiro said...

aii..salam kenal..gua suke arnab...hehe..nnt kawen nk bela..
kui3

dh folo u.

Mommy Pinky said...

ouh, menarik..byk y tak pernah baca lagi :)

Mommyyus said...

kuda bernafas kat mana kalau bukan kat hidung?

yan said...

info baru. thanks! :)

feel free,go here :)
izyan's

cikCEPET said...

bes en3 neh...
cikcepet suke :))

pikaka said...

aym belanda sakit jantung.
jantung paus sbesar kerete kancil!
wah sye kagum
thx 4 sharing! :)

aMy@LoLipOp said...

interesting! :)

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ said...

gud info :)

hafiz said...

owh..ayam belanda sakit jantung rupanya..patutla bila saya sergah ayam belanda kat uma saya tu melatah..heheheheh

✿nenek moden✿ said...

wah!!mcm2 ada.huhu..

AesyaZealous said...

wah tiram boleh tukar jantina? bru tau

rossa alina said...

kiutnye anak sedara awk erk?kuikuikui...nk pinjam 3 boleh? ;p

Red Tulip said...

info yang sangat menarik....:)

ALLIFF26@ eLLe_G'o'wJezz said...

wow fakta yg menarik!!! best2...

~suNshiNe~ said...

bc sampai habis..memang menarik..tiram tu blh tukar jantina..first time dpt info nie..

Viva Sakura said...

comeynyaaaaa...

Fontonk said...

Apa yang saya boleh cakap.
SUBHANALLAH ALLAHUAKBAR.

Kuasa tuhan tiada siapa dapat tandingi.