Pages

Monday, November 22, 2010

Cara otak dapat berkerja dengan lebih efisyen :)

Otak manusia ni mcm komputer biologi. Ia memerlukan makanan, oksigen, dan  latihan. Anda boley  melakukan beberapa aktiviti untuk meningkatkan kekuatan otak dengan melatih, memodified, atau  memanipulasikannya. Cara-cara di bawah ini akan membuat otak Anda bekerja lebih baik.
1. Ambillah ubat EPA secukupnya
EPA adalah bahan kimia dalam minyak ikan yang merupakan makanan bagi otak, korang  pasti sudah sedia maklum kan, jadi ambillah  kapsul minyak ikan setiap hari untuk meningkatkan kekuatan otak. kajian menunjukan bahwa minyak ikan dapat meningkatkan aktiviti pada otak, melancar peredaran darah, meningkatkan memori dan konsentrasi..telan ubat ini ibarat kite ngap ikan lar:)
2. Main teka teki
Teka-teki silang, Sudoku  dapat membuat otak Anda tetap pada kondisi terbaik. Mcm otot, jika Anda tidak berlatih secara regular, ia akan kehilangan kemampuannya untuk bekerja secara maksima.
3. Pergi berjalan kaki
Udara segar yang dapat menyegarkan pikiran yang  mengganggu fikiran konstruktif. perjalanan di kampung, dekat sungai atau s di taman akan membantu Anda menyingkirkan awan kelabu dan membantu pikiran Anda tetap cool dan rilek.
4. Belajar  bahasa baru
Mempelajari bahasa baru dapat mengurangkan sindrom dementia (kemunduran otak)  ia memiliki hubungan erat dengan peningkatan perdaran darah dan koneksi saraf yang baik.
5. Bergelak sakan
Ketawa bukan saja merupakan ubat terbaik, ia juga dapat meningkatkan fungsi otak dan mestimulasi kedua sisi otak pada kedudukaa yang bersamaan. Pastikan Anda bergelak ketawa setiap hari yerr.
6. Menjadi kreatif
Melukis atau pelajari alat muzik yang baru, bergabunglah dengan kelas kesenian walaupun susah.Dengan menjadi lebih kretif ia mungkin  memberikan anda cara penyelesaian  baru untuk permasalahan yang sudah lapuk dek hujan x lekang dek panas.
7. Belajar lempar barang.ahahhaha
Research  dari Universiti Regensburg di Jerman otak dari seorang juggler (pemain sulap yang melemparkan barang) percaya bahawa  kegiatan ini dapat meningkatkan struktur otak. Setelah berlatih selama tiga bulan, otak akan menunjukan peningkatan signifikan pada dua bahagian, iaitu bagian mid-portal dan posterior intraprietal sulcus kiri.
8. Berhubungan dengan sifat keanak-anakan :)
Einstein pernah berkata bahwa imaginasi lebih penting dari pada pengetahuan dan ia menggunakannya pada beberapa eksperimen yang akhirnya membuatnya menemukan perhitungan paling terkenal sepanjang masa (E=MC2).
9. Belajar lebih Relaks 
Dengan Relaks, otak dapat rehat sehinggal sel-sel darah merah yang memberi bekalan oksigen keotak dapat berjalan dengan baik, jadi otak kite  tidak kekurangan oksigen yer kwn2 :)

6 comments:

NM02 said...

otak ai tgh jem ni. adoi...

dya adriza said...

oh! paling suka no 7.. nampak sangat relevan hahaha

Cik Su Life Cycle said...

suke entry nie

Unknown said...

artikel yang menarik...thanks for sharing

marina anakcikbob said...

aku pulak suka buat matematik kalo nak otak giler2 pikap.. siyes ni..

fRaMe+LenSeS said...

perkongsian menarik. makaceh berkongsi.. ;)