Pages

Tuesday, July 12, 2011

boleh tak kucing faham apa yang kita arah?

Bolehkah kita mengajar kucing beberapa kemahiran atau arahan tertentu? Ada orang mengatakan keupayaan anjing untuk mempelajari dan mematuhi beberapa arahan atau melakukan helah tertentu adalah bukti anjing lebih bijak daripada kucing. Ada juga yang mengatakan ini sebenarnya menunjukkan kucing yang sebenarnya lebih 'bijak' berbanding anjing kerana tidak mahu membodoh-bodohkan dirinya menggulingkan badan atau melompat jika disuruh.













saya sendiri tidak berminat untuk berdebat dengan perkara yang saya anggap agak sia-sia ini. Apa yang penting adalah anda perlu memahami bahawa kucing dan anjing berbeza pendekatannya bagaimana mereka berhubung dan berkomunikasi dengan manusia. Anjing telah dibina untuk menjadi sebahagian dariapa struktur keluarga, iaitu untuk menggalas tugas tertentu. Anjing berkelakuan begitu kerana moyangnya, iaitu serigala juga berkelakuan begitu. Survival mereka bergantung kepada keluarga atau kawanan (pack).

Kucing pula datang dari tempat yang berbeza, iaitu pemburu tunggal yang tidak memerlukan pasukan untuk meneruskan kehidupan. Zaman sekarang cakap, ala-ala lone-ranger lah.Jika melatih kemahiran, biasanya ganjarannya adalah makanan, namun ada juga sesetengah kucing yang sedia menerima upah mainan atau belaian. Ajarkan kucing anda perkaitan antara perkataan, seperti 'duduk' dan kemudiannya diikuti perlakuan memberinya ganjaran atau pujian


.

Sebilangan pakar pelatih kucing menganjurkan supaya kita mengajar arahan 'duduk' itu pada kucing yang lapar dalam bilik yang aman dan sunyi. Buatkan kucing anda berdiri dengan menyentuhnya pada bahagian ekor dan pegang makanan pada kedudukan tinggi sedikit daripada kepalanya. Sebutkan namanya dan berikan arahan 'duduk'. Secara perlahan-lahan, gerakkan makanan itu ke arah di antara kedua telinganya tapi jangan sampai terlalu rendah hingga dia boleh mencapainya dengan kaki hadapannya. Akhirnya dia akan duduk, dan jika dia buat begitu anda berikan pujian dan makanan tersebut.Latih ia dalam sesi yang pendek dan anda perlu bersabar. Kucing anda akan dapat memahami arahan tersebut.






4 comments:

Cik Kasut said...

wah post pasai kucing sukanyer :)...kucing nie klu kita dah didik dia dari kecik ajar nama dia lama2 dia akan paham.klu dari jauh jerit nama dia pn dia akan lari balik umah jugak sbb dia tau tuan dia dah panggil balik. lagi 1 kita kena ajar dia tempat dia nak melepas klu x memang mrata ler dia buang. tp kadang dia nak tunjuk protes dia merata gak dia buang pn :)

nazira said...

wah.. comelnyer kucing2 ni.. bela kucing bez ape.. lau kita balik umh dia dh siap tunggu depan pintu.. cam tau2 je kita blk waktu2 mne.. sweet sangat..hu3..

http://nazira-mypersonallife.blogspot.com/

♛I'm Eqa♛ said...

woa .. comels sgt2 kucing ni .. kucing ni mmg tade jauh sgt bezanya .. cuma halal dn haram je bg islam tok d jga ...

cikpinky said...

hehe.sy suke kucing~